23Δεκ
2019
0

Διατροφή των παιδιών τα Χριστούγεννα: τι να προσέξουν οι γονείς

Τα Χριστούγεννα αποτελούν ίσως την πιο αγαπημένη γιορτή των παιδιών – και μέρος αυτής της «αγάπης» είναι, φυσικά, τα φαγητά και γλυκά με τα οποία την έχουμε ταυτίσει! Δεν είναι, άλλωστε, να απορεί κανείς που συχνά οι καλές διατροφικές συνήθειες των παιδιών που συνεργαζόμαστε στο γραφείο πάνε… «περίπατο» εν μέσω Χριστουγέννων!

Πώς διαχειριζόμαστε, λοιπόν, τη διατροφή των παιδιών αυτές τις γιορτές; Ιδού 5 βασικά βήματα!

 

  1. Ξεκινάμε την ημέρα μας με ένα θρεπτικό πρωινό

Είναι εύκολο, ειδικά με την παύση του σχολείου, τα παιδιά να ξυπνάνε αργά και να μην τρώνε πρωινό ή να παραλείπουν τα σνακ τους, με αποτέλεσμα μια γενική αναρχία στη διατροφή τους. Σίγουρα το να χάσουν μια μέρα το πρωινό δεν είναι τόσο πρόβλημα, ωστόσο έρευνες δείχνουν ότι η τακτική κατανάλωση πρωινού είναι βοηθητική όχι μόνο με το βάρος αλλά και με την κανονικοποίηση της διατροφής την υπόλοιπη μέρα.

Σκεφτείτε και από εσάς τους ίδιους: πόσο πιθανό είναι να ελέγξετε την ποσότητα του μεσημεριανού γεύματος όταν έχετε μείνει νηστικοί μέχρι εκείνη την ώρα;

Τέλος, έχει φυσικά σημασία και το τι επιλέγουμε για πρωινό. Αντί για.. μελομακάρονο (!), να μερικές θρεπτικές ιδέες:

  • 1 ποτήρι ζεστό γάλα και 1 φέτα ψωμί με φυστικοβούτυρο και μέλι
  • Ζεστή κρέμα βρώμης (porridge) με γάλα, βρώμη, λίγο κακάο και κομματάκια μπανάνας
  • Υγιεινά pancakes (με αλεσμένη βρώμη, αυγό και λίγο γάλα) και συνοδεία μελιού και ξηρών καρπών
  • Υγιεινό κέικ μήλου ή σοκολάτας με συνοδεία ενός ποτηριού με γάλα
  • Αραβική πίτα ή σαντουιτσάκι με γέμιση μπανάνας, φυστικοβούτυρου και μελιού μαζί με ένα ποτήρι γάλα
  • Το πάντα αγαπημένο γάλα με δημητριακά ολικής άλεσης, μαζί με λίγους ξηρούς καρπούς

 

  1. Δεν κάνουμε το φαγητό αυτοσκοπό των Χριστουγέννων

Οπωσδήποτε, τα Χριστουγεννιάτικα γλυκά και φαγητά είναι μέρος των εθίμων και των αναμνήσεών μας από τα Χριστουγεννα και έτσι πρέπει να παραμείνουν. Συχνά, όμως, μικροί και μεγάλοι τα αναβαθμίζουν σε αυτοσκοπό: όλα συνδέονται με το τι θα φάμε στο γιορτινό τραπέζι, πόσα μελομακάρονα θα φάμε, πόσες ζεστές σοκολάτες θα πιούμε και ούτω κάθεξής.

Αντί, λοιπόν, για τη λογική του «ε, Χριστούγεννα είναι, ας φάνε (τα παιδιά) όσο θέλουν να χαρούν και από το νέο χρόνο βλέπουμε!» ας μετακινηθούμε προς τη λογική «Είναι Χριστούγεννα και θα δοκιμάσουν γεύσεις που δεν έχουμε συχνά για να χαρούν – αλλά με μέτρο».

Και πράγματι, το «μέτρο» είναι η λέξη-κλειδί εδώ. Μέτρο όχι γιατί τα παιδιά δεν πρέπει να φάνε παραπάνω αλλά γιατί στα όρια έγκειται η διαφορά μεταξύ του να χαιρόμαστε το φαγητό και να το κάνουμε κατάχρηση.

 

  1. Δημιουργούμε ένα θρεπτικό διατροφικό περιβάλλον

Με αυτό εννοούμε ότι, αν θέλουμε το παιδί να κάνει όσο το δυνατόν υγιεινές επιλογές, είναι σημαντικό να του τις προσφέρουμε. Έτσι:

  • Φροντίζουμε το σπίτι να έχει πάντα φρούτα και λαχανικά και τα εντάσσουμε με κάθε ευκαιρία στο διαιτολόγιο του παιδιού – φρουτοσαλάτες το απόγευμα, φυσικοί χυμοί στην έξοδο για καφέ, φρούτα στο πρωινό τους, σαλάτα πάντα μαζί με το γεύμα, σούπες που περιέχουν λαχανικά κλπ.
  • Τοποθετούμε τα γλυκά όχι σε γυάλινες πιατέλες στη μέση του σαλονιού αλλά σε ένα μη-διαφανές κουτάκι, ώστε να μην έχουμε τον πειρασμό σε μόνιμη υπενθύμιση (δουλεύει για μικρούς και μεγάλους!).
  • Αξιοποιούμε τον ελεύθερο χρόνο των Χριστουγεννιάτικων διακοπών για να μαγειρέψουμε μαζί με τα παιδιά μας ευφάνταστες συνταγές – η τέλεια ευκαιρία για αυτά να δοκιμάσουν κάποιο νέο τρόφιμο!
  • Απλοποιούμε τα συστατικά των συνταγών (ως ένα βαθμό) επιλέγοντας γάλα αντί για κρέμα γάλακτος στις σούπες και τα ριζότο μας, ψητά αντί για τηγανιτά σνίτσελ και πατάτες και ούτω καθεξής.

 

  1. Μαθαίνουμε στα παιδιά μας να γίνουν επιλεκτικά με το φαγητό τους

Αυτό μπορεί να είναι μία πρόκληση για μικρούς και μεγάλους, ειδικά εν μέσω Χριστουγέννων. Το να τρώμε επιλεκτικά σημαίνει να επιλέγουμε ποια φαγητά/γλυκά θα φάμε και ποια όχι. Μαθαίνουμε να διαχωρίζουμε τι από όλα αυτά που θα μας προσφερθούν ή βρεθούν στο δρόμο μας αξίζει  να δοκιμάσουμε και ποια δεν είναι τόσο σημαντικά για εμάς.

Αυτό μπορεί να φαίνεται απλοϊκό αλλά, σε μια περίοδο που θα μας προσφέρονται καθημερινά γλυκά και θα ζήσουμε πολλές φορές την εμπειρία ενός γιορτινού τραπεζιού, με πληθώρα λαχταριστών γεύσεων.. πιστέψτε μας, η επιλεκτικότητα είναι δύσκολη αλλά σωτήρια!

 

  1. Τέλος, δεν ξεχνάμε την άσκηση

Χριστούγεννα σημαίνει ξεκούραση, βόλτες, οικογένεια … αλλά είναι επίσης η τέλεια ευκαιρία να κινηθούμε! Αξιοποιήστε τον ελεύθερο χρόνο κάνοντας μια εξόρμηση στο βουνό, πηγαίνοντας μεγάλες βόλτες περπατώντας για να κάνετε τα ψώνια σας, κάνοντας ποδήλατο οικογενειακώς, δοκιμάζοντας κάποια ευφάνταστη δραστηριότητα όπως ένα λούνα παρκ ή ακόμα και αναρρίχηση! Οι επιλογές είναι αμέτρητες και είναι όλες μακράν προτιμότερες από το να περάσουμε το χρόνο αυτό καθιστοί στον καναπέ του σπιτιού μας.

Αυτά τα Χριστούγεννα, επιλέξτε να γιορτάσετε κάνοντας το φαγητό σύμμαχο και όχι αυτοσκοπό όχι μόνο για τα παιδιά αλλά και για εσάς τους ίδιους!

 

Καλά Χριστούγεννα, με υγεία και αγάπη!

 

Μαρκέλλα Συμεοπούλου & Μέμα Λαμπροπούλου
Κλινικοί Διαιτολόγοι-Διατροφολόγοι, MSc
Υπεύθυνοι Διαιτολογικού Γραφείου Ευτροφία