Τι πρέπει να γνωρίζω για τον λόγο και την ομιλία του παιδιού μου;

Ομιλία Παιδικός Σταθμός Ναυτίλος

Λίγες λεξούλες και καθόλου φράσεις; Ομιλία ακατάληπτη και λεξούλες με «κομμένες» συλλαβές; Λιτή περιγραφή και αφήγηση; Είναι φυσιολογικά όλα αυτά για την ηλικία του παιδιού μου;

Όλα αυτά τα ερωτήματα και οι ανησυχίες στριφογυρίζουν συχνά στο μυαλό των γονιών. Ερωτήματα, τα όποια μπορούν να απαντηθούν μόνο από ένα λογοθεραπευτή, ο οποίος θα επιβεβαιώσει ή θα διαψεύσει τις ανησυχίες σας.

Αρχικά οι γονείς θα πρέπει να γνωρίζουν, πως το κάθε παιδί είναι μοναδικό και έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης και κατάκτησης δεξιοτήτων, αλλά, υπάρχουν κάποιες γενικές αρχές όσον αφορά τον λόγο και την ομιλία.

Ας δούμε τι θα πρέπει να έχει κατακτήσει το παιδί ανά ηλικία και πως μπορούν να βοηθήσουν σε αυτό οι γονείς.

0-6 μηνών

  • Το μωρό κοιτάζει ή στρέφει το κεφάλι προς την πηγή ενός ήχου
  • Παράγει ήχους (κυρίως φωνήεντα)

Σε αυτήν την ηλικία, πρέπει οι γονείς να μιλούν ήρεμα στο μωρό τους, να του τραγουδάνε διάφορα παιδικά τραγουδάκια και να κατονομάζουν τα οικεία άτομα και πράγματα της καθημερινής του ζωής.

Έως 12 μηνών

  • Κατανοεί απλές εντολές
  • Ανταποκρίνεται όταν ακούει το όνομα του
  • Λέει «μπαμπά» και «μαμά»

Σε αυτήν την ηλικία, οι γονείς θα πρέπει να ενθαρρύνουν κάθε είδος αμοιβαίας αλληλεπίδρασης  (το γέλιο, το χαμόγελο, το κοίταγμα, οι  εκφράσεις του προσώπου)ώστε το μωρό να ανακαλύψει την χαρά της επικοινωνίας

Έως 18 μηνών

  • Πρέπει να ονομάζει οικεία αντικείμενα
  • Το λεξιλόγιο του συνεχώς εμπλουτίζεται

Οι γονείς, σε αυτό το στάδιο, θα πρέπει να μιλάνε κανονικά στα παιδιά τους και όχι μωρουδίστικα. Επίσης, μπορούν να δώσουν στο παιδί βιβλία από ύφασμα που είναι κατάλληλα για την ηλικία του και να συζητούν μαζί του για τις εικόνες που υπάρχουν στα βιβλία.

Έως 2 ετών

  • Χρησιμοποιεί περίπου 50 λέξεις αλλά κατανοεί περισσότερες
  • Κατανοεί σύνθετες εντολές
  • Λέει το όνομα του
  • Σχηματίζει προτάσεις με 2-3 λέξεις
  • Μιμείται ήχους ζώων και συμμετέχει σε ρυθμούς και παιδικά τραγούδια
  • Αναγνωρίζει και κατονομάζει μέρη του σώματος

Σε αυτήν την ηλικία, το παιδί εμπλουτίζει τις γνώσεις του και το λεξιλόγιο του με γρήγορους ρυθμούς, όποτε οι γονείς θα πρέπει να εξηγούν όποια λέξη δεν καταλαβαίνει . Όσον αφορά τις λέξεις που δεν παράγει ακόμα σωστά, οι γονείς θα πρέπει να την επαναλαμβάνουν μεν σωστά, αλλά μην το ζητάνε αυτό από το παιδί.

3-4 ετών

  • Καταλαβαίνει απλές ιστορίες
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις
  • Κάνει ερωτήσεις
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό και προθέσεις
  • Η ομιλία του πλησιάζει όλο και περισσότερο των ενηλίκων

Σε αυτή την ηλικία, οι γονείς μπορούν να διαβάζουν ιστορίες και παραμύθια στα παιδιά. Είναι πολύ ωφέλιμο, τα παιδιά να βλέπουν τους γονείς τους να διαβάζουν, καθώς με αυτόν τον τρόπο ενισχύεται η θετική στάση προς την ανάγνωση.

5-6 ετών

  • Λέει ιστορίες
  • Μιλάει χρησιμοποιώντας προτάσεις άνω των πέντε λέξεων
  • Χρησιμοποιεί σωστά ρηματικούς χρόνους
  • Γνωρίζει την χρονική αλληλουχία γεγονότων
  • Περιγράφει εικόνες από παραμύθια
  • Έχει κατακτήσει όλα τα φωνήματα
  • Μπορεί να αντιγράφει γράμματα και να γράφει το όνομά του

Είναι σημαντικό, οι γονείς να ενθαρρύνουν και να επαινούν το παιδί τους για κάθε μικρή πρόοδο που σημειώνει σε όλους τους τομείς της ανάπτυξής του. Με αυτόν τον τρόπο, το παιδί χαίρεται και συνεχίζει να προσπαθεί ώστε να κατακτήσει ακόμα περισσότερο τον κόσμο γύρω του.

 

 

Σπυροπούλου Αγγελική – Λογοθεραπεύτρια
e-mail: [email protected]
τηλ.: 2610 991589
κιν.: 6974 889824

Συνεχίζοντας την περιήγηση στο nautiluspatras.gr αποδέχεστε τη χρήση cookies και την Πολιτική Απορρήτου